Over

Raadskring Regio Rivierenland

Over ons


Dit is een initiatief voor raadsleden, door raadsleden. Het heeft als doel de acht raden van Regio Rivierenland meer grip te geven op het besluitvormingsproces met betrekking tot de gemeenschappelijke regelingen. Op 20 mei 2019 namen drie raadsleden daarin het voortouw. 

Je gaat er wél over

De belangrijkste boodschap is dat de raden wel degelijk veel invloed hebben op gemeenschappelijke regelingen zodra ze in staat worden gesteld om samen te werken. En juist dat stukje is nog niet voldoende en structureel georganiseerd. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. 

De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgen we een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kunnen we als het ware tekenen bij het kruisje. Dat kan beter en dat moet ook beter. 


De stem van onze inwoners klinkt nauwelijks door in de regio. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van ons dat wij het verlengd lokaal bestuur (=gemeenschappelijke regelingen) met nieuwe ogen gaan bekijken. Hoewel de beweging groot is en de materie complex liggen er ook tal van kansen vlak voor onze voeten. Juist daar vragen we aandacht voor.


nieuwe werkwijze


We streven een nieuwe werkwijze na. Als we het platslaan vormen de volgende drie punten de kern: 

1. we willen regionaal debat voor raden

De huidige werkwijze is op geen enkele wijze meer toereikend voor de regionale vraagstukken. Wat vooral mist is de regionale afstemming tussen raden. Raden staan immers allemaal voor hetzelfde vraagstuk. Lopen tegen dezelfde problemen aan. Kunnen veel leren van elkaar. Het zorgt voor consensus op hoofdlijnen. Wij zijn van mening dat het onmogelijk is om goede besluiten te nemen zonder regionale afstemming. Regionale vraagstukken vragen naast de lokale bril ook een regionale bril. 

2. debat aan de voorkant

We willen niet reageren op een zienswijze als het raadsvoorstel al helemaal klaar is. Wij willen als raden inbreng kunnen leveren aan de voorzijde nog voordat het raadsvoorstel geschreven is. Opbrengsten uit dat debat zijn a). de zaken waar we het over eens zijn; die vormen de basis van toekomstige raadsvoorstellen. b). de zaken waar we het niet over eens zijn; die vormen de basis voor verschillende scenario's in het raadsvoorstel. Door keuzemogelijkheden aan te bieden, maken we couleur locale voor de verschillende gemeenten in een regio mogelijk. Iets wat nu ontbreekt. 

3. we willen de politieke keuzes op de debat tafel



We streven naar een nieuwe vorm van aanbieden. We willen vragen om de politieke keuzes waar de raden invloed op kunnen hebben, eruit te filteren en helder op tafel te leggen voor debat. In plaats van een uitgebreid dossier en raadsvoorstel voor te leggen wat al helemaal is uitgewerkt en waarvan 80% bestaat uit uitvoering. Raden gaan niet over de uitvoering. Overlaad ons niet met pakken papier, maar leg glashelder de punten voor waar wij maatschappelijke keuzes te maken hebben. We vragen om een filter als het ware. We vragen om de vertaling van een uitgebreid dossier naar relevante discussiepunten. We zijn ervan overtuigd dat het debat vanzelf volgt.

Wat levert het op?

- de politiek keert terug in de regio
- raadsleden worden in staat gesteld om kaderstellende en controlerende taak uit te voeren bij de regionale vraagstukken
- efficiëntere werkwijze
- colleges komen beter in positie

Vier kansen

Synchroniseren agenda's


De dossiers worden binnen de acht raden niet op hetzelfde moment besproken in de raad. Bij de ene raad wordt het besproken in september en bij de andere komt hetzelfde dossier pas aan bod in december. Hierdoor kunnen wij over de inhoud niet met elkaar afstemmen. We stellen voor om de motie ‘synchroniseren van de agenda’s’ in te dienen, waardoor de griffiers van de acht raden de opdracht krijgen om onze agenda’s onderling uit te lijnen. Samen toewerken naar eenzelfde stip aan de horizon is de eerste stap richting een goede samenwerking in de regio.

Transparantie van bestuur



Hoewel de vergaderingen van het Algemeen Bestuur (AB) van de gemeenschappelijke regelingen openbaar zijn, zijn ze voor raadsleden nauwelijks te bezoeken omdat ze overdag plaatsvinden. De vergaderingen zijn nauwelijks navolgbaar.


Er speelt zich dus veel af in de regio waar de raadsleden weinig zicht op hebben. Om onze rol als volksvertegenwoordiger goed te kunnen vervullen, moeten we kaderstellend en controlerend kunnen zijn. Dat betekent niet alleen achteraf geïnformeerd worden over de voortgang, maar met name aan de voorkant richting mee kunnen geven en tijdig kunnen controleren.


We stellen voor om de motie ‘transparantie van bestuur' in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het AB van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online (al dan niet live) beschikbaar te laten zijn. Vergaderingen zouden in de raadszalen kunnen plaatsvinden, waardoor zij online te volgen zijn en later altijd zijn terug te zien. Ook voor onze inwoners.


Initiatief-Raadskring 


Raadsleden zijn in de regio nog nauwelijks georganiseerd. Dat is een gemis omdat er op deze manier weinig verbinding is tussen de raden. Omdat we zo versnipperd zijn hebben we weinig slagkracht. We hebben als het ware een plek nodig waar het samenkomt. We stellen voor om de motie ‘Initiatief- Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen. Hierin kiezen we ervoor om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de acht raden te laten fungeren totdat er een definitieve raadskring gevormd is. We kiezen in eerste instantie voor een tussenvorm, een initiatief-raadskring, die tot aan het einde van 2019 zich gaat bezighouden met twee taken.

 • Het opstellen van eerste wensen en doelen (manifest) tussen de 8 raden;
• Zich buigt over hoe de afvaardiging uit de 8 raden op een goede manier kan worden georganiseerd en ervoor zorgt dat er een definitieve raadskring komt.

Regionaal informatieprotocol



De basisvoorwaarde om als raadslid in positie te zijn en te worden gebracht, is een goede informatievoorziening. Dit is een eerste wettelijke verantwoordelijkheid van het college van B&W. In de vierde motie worden de colleges van burgemeester en wethouders opgeroepen om de raad te voorzien van juiste, volledige en tijdige informatie en daarin de werkwijze te formaliseren en uniformeren.



Initiatiefgroep Kracht van de Raden

Nanda van Doremalen, gemeente Buren

Peter Elferink, gemeente Tiel

Frans van Gelder, gemeente West Maas en Waal

Kees van Baar, gemeente Maasdriel

Unal Sözen, gemeente Tiel

Share by: